Amikor először hallottam arról, hogy még használhatóbbá akarják tenni a Drupalt igencsak elgondolkodtam. Vajon hogyan lehet felhasználó baráttá tenni egy olyan rendszert, ami tulajdonképpen egy “mindenre rávehető tartalomkezelő”. Nyílván az alapvető és általános megoldásokat kell előtérbe helyezni ilyenkor. A felhasználó barátság egyik alappillére, hogy minden magától érthetődő legyen, vagyis ne kelljen gondolkodnia a felhasználónak. Ez utóbbiról egy nagyon jó könyvben olvastam ami magyarul is elérhető Pónya Judit jóvoltából. A könyv olvasásakor mosolyogva tapasztaltam, hogy az abban leírt alapelvek mindegyikét megvalósítja már a Drupal. Akkor a Drupal már teljesen felhasználó barát vajon?

Korántsem. Viszont minden eszközünk megvan rá, hogy azzá tegyük. A feladattól és a felhasználói csoporttól függően azonban más más utat kell választanunk. Erre szoktam mondani a következőt:

Ezért vet fel bennem számtalan kérdést az egész D7UX projekt. Lehet-e vajon általánosságban javítani még a rendszeren, úgy hogy nem tudjuk kik és mire fogják használni azt. Más kell ugyanis az egyszerű titkárnőnek, más az interneten jártas fiatalnak és más-más a különböző előismeretekkel rendelkező embereknek. Ezen gondolkodtam éppen a minap miközben a jól megérdemelt fagylaltomért sétáltam a helyi cuki felé. Sajnos a cukrászda már zárva volt, de az élet kárpótolt. Hazaérve ugyanis már olvashattam is kérdésemre a választ. A csapat alapvetően két célcsoportra koncentrál.

*Az alant következő pár sor az ott található leírás egy igencsak szabadon vett fordítása. Célom az volt vele, hogy ráirányítsam a magyar közösség figyelmét erre az igencsak fontos területre. *

  1. A Drupalosok ügyfeleire, a tartalmak előállítóira.
  • Ők nem fejlesztők. Ők nem nem tudnak semmit a kódolásról sem arról hogyan működik ez az egész.
  • Ők nem tagjai a Drupal közösségnek, nem is szeretik a Drupalt, legalábbis nem annyira mint mi. Ők nem beszélik a Drupal nyelvét.
  • A weboldal karbantartás csak egy lehet a sok munka közül amit el kell végezniük
  • Valószínűleg használtak már valamilyen webes tartalom kezelőt a Drupal előtt.

Ezek az emberek kevés számú feladatra vágynak a weboldallal kapcsolatban és ezek lehetőleg ismételhetőek legyenek vagyis ne kelljen új és új dolgokat megtanulni minden esetben. A legfontosabb, hogy tegyük a feladatokat ezen embereknek egyszerűvé, világossá és hibamentessé amennyire lehetséges.

2- Egyszeri szájtépítőkre Ezek az emberek már jobban értik a technológiát és a kód működését de nem fejlesztők. Ők azok akiket technológiai vagy webes szakembereknek tartanak a saját területükön. Ők azok akikről a tenisz klubban és a templomban azt mondják “Ő érti a webet”. Tőlük várják az emberek, hogy készítsenek tetszetős(messzemenően kifinomult) webszájtokat amit maguk tudnak frissíteni mindenféle technikai tudás nélkül. Gyakran a következőképpen írhatjuk el ezeket az embereket:

  • Nem fejlesztők de értik picit a kód működését és ha kell képesek írni is egy kevés kódot.
  • Megtalálják azokat az eszközöket - gyakran megkeresik mások számára - amivel olyan weboldalakat lehet készíteni melyek tetszetősek, tartalmaznak űrlapokat, közösségi eszközöket, webáruházat és lehetővé teszik tartalom publikálását különböző sablonok segítségével.
  • Számos tartalomkezelőt ismernek.
  • Hallottak már a Drupalról de nem rendelkeznek vele elég tapasztalattal, hogy azt mondhassuk ők beszélik a Drupal nyelvét.

Ha ismersz valakit akire ráillik a fenti két leírás egyike, akkor találtál ideális alanyt, aki segíteni tudja a D7UX felület tesztelését. Rájuk koncentrál ugyanis a csapat.